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Current accounts

Current accounts, debit & credit cards - banks offer many other services besides financial investments.
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Our experts can advise you on the following topics, for example:

Current accounts

  • What do I have to consider when opening an account?
  • What rights and obligations do I have, and what rights and obligations does the bank have?
  • What rights do I have in the event of price changes?
  • How can I change banks?
  • Am I entitled to account switching assistance?

Debit and credit cards

  • What to do if the card has been stolen and used?
  • What behaviours can I adopt to reduce the risk of abuse?

Basic account

  • How much does it cost?
  • Can the bank reject my application?

Garnishment protection accounts

  • Do I need a garnishment protection account?
  • How do I open a garnishment protection account? What do I have to consider?

We offer advice:

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Legal advice

You describe your case to our advisers and then receive individual assistance. In many cases this will help you to assert your rights independently.

In-person advice/telephone consultation/video chat consultation in the Digimobil: EUR 20.00, reduced: EUR 5.00*
Email advice (in German): EUR 30.00; click here for details
Preparation of an individual letter: plus EUR 10.00

* The Brandenburg Consumer Advice Center offers a reduced rate for people who receive state social benefits such as citizen's allowance, social assistance, basic security, BAföG, housing benefit or similar (with proof).



Legal representation

Our advisers will represent you out of court - including in writing - vis-à-vis the company.

Out-of-court legal representation: EUR 50.00

Verbraucherin sucht online Kreditkarte

Free credit cards online: Caution when it comes to promises in adverts

Has someone called you to offer you a free credit card?  Did you find “instant credit” or credit “without a credit investigation” on the internet? It might seem appealing but could end up being expensive for you. Our tip: Be cautious when it comes to offers you find online. 

Eine Studentin googelt nach einer Antwort

Offers for students

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Ein Paar prüft die Rechung

Betrügerische Inkassoschreiben: Auf diese Konten sollten Sie nichts überweisen

Regelmäßig erhalten Verbraucher:innen betrügerische Inkassoschreiben. Die Verbraucherzentrale Brandenburg veröffentlicht Nummern von Konten, auf die Sie kein Geld überweisen sollten, die sogenannte Schwarzliste.
Hand zieht Scheine aus dem Geldautomaten

Musterfeststellungsklage gegen Sparkasse KölnBonn

Der Verbraucherzentrale Bundesverband (vzbv) und die Sparkasse KölnBonn haben sich auf einen Vergleich geeinigt. Dadurch können betroffene Verbraucher:innen unkompliziert pauschale Zahlungen erhalten.
Hintergrund: Die Sparkasse KölnBonn hat in der Vergangenheit einseitig Gebühren erhöht oder neu eingeführt ohne dass die Kund:innen aktiv zugestimmt hätten. Sie lehnte es ab, solche Gebühren zurückzuzahlen. Der vzbv führte deshalb eine Musterklage, eine Art Sammelklage, gegen die Sparkasse.

Sparkasse KölnBonn: Vergleich beendet Verfahren

Der Verbraucherzentrale Bundesverband e.V. (vzbv) hat sich erfolgreich mit der Sparkasse KölnBonn zu einseitig erhöhten Kontoführungsgebühren verglichen. Rund 700 Verbraucher:innen, die sich der Musterfeststellungsklage angeschlossen hatten, erhalten in den nächsten Monaten Vergleichsangebote von der Sparkasse. Die angebotenen pauschalen Beträge liegen je nach Fall entweder bei 60 Euro oder bei 195 Euro.