Many Brandenburgers spend their holidays in Poland, shop there and hire Polish tradesmen or service providers. Similarly, many Poles buy products and services in Germany. Both German and Polish consumers can get advice from the bilingual lawyers at the German-Polish Consumer Information Centre.
Brandenburg is growing ever closer to the neighbouring country of Poland. Many Brandenburgers spend their holidays in Poland, shop there and hire Polish tradesmen or service providers. Similarly, many Poles buy products and services in Germany.
Both German and Polish consumers can get advice from the bilingual lawyers at the German-Polish Consumer Information Centre (VIZ) if they have questions or problems related to cross-border trade.
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Our advice is focused on the following areas:
Tradesman services (work delivery and complaints),
Online and offline shopping,
Travel,
Nursing/care workers from Poland,
(Dental) medical services and treatments.
Our services:
We provide information and advice on general consumer matters in a German-Polish context.
We will assist you with advice and support to deal with specific problems related to shopping and ordering in a neighbouring country.
We offer advice in German and Polish.
In the event of a legal dispute, we will represent you out of court: We contact the Polish business directly and work towards an amicable solution to the problem.
If necessary, we will explain to you how you can enforce your rights in court and have the court decision enforced in Poland.
We offer lectures on German-Polish consumer topics for educational institutions and other interested parties.
Our services are subject to a fee (starting from EUR 5.00). The fee amount depends on the type and scope of the service. We will inform you of the advice costs before the appointment.
We offer advice:
in person at our advice centre in Frankfurt (Oder); to book an appointment, contact us on telephone on 0331 / 98 22 999 5 (Mon-Fri 9-18) or
You describe your case to our advisers and then receive individual legal assistance. In many cases this will help you to assert your rights independently.
In-person advice: EUR 15.00 (30 minutes) Email advice (in German): EUR 20.00; click here for details.
Legal representation
Our advisers will represent you out of court - including in writing - vis-à-vis the company.
Out-of-court legal representation: EUR 40.00
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GASAG-Verhandlungstermin: Gericht stellt sich auf Seite der Verbraucher:innen
In der mündlichen Verhandlung vom 21. März 2025 ließ das Kammergericht erkennen, dass es die Tarifspaltung der GASAG im Winter 2021/22 für unzulässig hält. Eine Entscheidung wird voraussichtlich bald verkündet.
2. Dezember 2021: Kunden:innen der GASAG in der Grund- oder Ersatzversorgung mit Gas zahlten vor diesem Datum 6,68 Cent pro Kilowattstunde. All jene Verbraucher:innen, bei denen der Belieferungsbeginn zwischen dem 2. Dezember 2021 und dem 30. April 2022 lag, zahlten mehr als 18 Cent. Der Tarif für Bestandskund:innen blieb wesentlich günstiger. Davon betroffen sind zehntausende Verbraucher:innen. Für sie kann sich der Preisunterschied schnell auf hunderte von Euro summieren und existenzbedrohend sein. Der vzbv hält das „Zweiklassensystem“ der GASAG für unrechtmäßig und will mit der eingereichten Musterfeststellungsklage den Betroffenen helfen.
Unrechtmäßige Gebühren auf service-rundfunkbeitrag.de: Sammelklage eröffnet
Nach einer Abmahnung kündigten die Betreiber von www.service-rundfunkbeitrag.de an, unrechtmäßig erhobene Gebühren zurückzuzahlen. Dies ist jedoch in vielen Fällen nicht geschehen. Der Verbraucherzentrale Bundesverband (vzbv) hat eine Sammelklage eingereicht. Betroffene können sich jetzt für die Klage anmelden.