Kostenloses Online-Seminar "Photovoltaik: Die Kraft der Sonne nutzen" am 22. April um 16 Uhr. Jetzt hier anmelden und bequem von zuhause aus teilnehmen.

Collection claim: What should I do?

Have you unexpectedly received a collection letter? Are you feeling under pressure and are you worried about further consequences? The most important thing is to stay calm. The bailiff won’t be knocking on your door tomorrow. Here is what to do:
Inkasso-Forderung bekommen
On

Step one: Check the claim!

In the outset, you should take the time to check whether you really do owe the company any money. Think about whether you have paid all your bills for goods or services you have purchased and make sure that no payments are outstanding. For example, if you forgot to pay for your last online order and ignored the reminders, you should pay the collection invoice promptly to avoid incurring any further costs. Before doing so, you should check whether the additional costs are proportionate. We’ll tell you how to do that in step three.

If you are sure that the request for payment is not justified, you need to respond to it. Here’s how to do that:

Step two: Check the collection agency!

An increasing number of consumers are receiving questionable collection letters by post or email. Fake collection letters often have foreign account numbers. The blacklist of fake collection companies which we are aware of can be found here.

A foreign bank account makes a collection claim stand out as being potentially questionable. You can recognise a foreign bank account by the country code of the IBAN number, e.g. PL, ES, LT.

The content and design of the collection letter may also indicate that it relates to a scam. This is the case, for example, if the individual costs are not listed, the most important company information is not provided or a round sum is requested.
If your collection letter is an attempt at fraud, you should ignore reminders and payment requests and it may be necessary to report the case to the police.

Every reputable debt collection agency in Germany must be registered. You can look them up in the register of legal services free of charge!

Step three: Make a complaint!

If the company is a proper debt collection agency, but the payment claim is not justified, you should definitely make a complaint. You can either dispute the entire claim or just the collection expenses (these are the additional costs for the collection procedure) if they are excessive or unjustified, for example account management costs or costs for finding an address.

We advise you to send the complaint by registered post and inform the alleged contracting party by sending them a copy.

If you are unsure whether you are obliged to make the payment or whether the full amount of the costs is due, you can check the collection claim with the consumer advice centre’s collection check service here.

You can read another text on the subject of “collection claims” here.

Pismo windykacyjne: co robić?

Jesteś zaskoczony, że znalazłeś w skrzynce na listy pismo od firmy windykacyjnej (niem. Inkasso)? Nie wiesz co robić i obawiasz się dalszych konsekwencji? Najważniejsze to zachować spokój. Bez obaw, komornik nie zapuka następnego dnia do Twoich drzwi. Poniżej wyjaśniamy, jak prawidłowo zachować się w takiej sytuacji.

Inkasso-Forderung bekommen

Inkasso-Forderung: Was tun?

Hast du im Briefkasten überraschend einen Inkassobrief gefunden? Du stehst unter Druck und befürchtest weitere Konsequenzen? Das Wichtigste ist: Bleib ruhig. Der Gerichtsvollzieher wird nicht morgen vor deiner Tür stehen. Hier erklären wir dir die richtige Vorgehensweise.

Beratung von Migrant:innen

Unsere Themen und Sprachen: Wichtige Hinweise zur Beratung auf Deutsch, Arabisch, Polnisch und Englisch.

ratloses Ehepaar

Schwarzliste: Betrügerische Inkassoschreiben

Regelmäßig erhalten Verbraucher:innen betrügerische Inkassoschreiben. Die Verbraucherzentrale Brandenburg veröffentlicht Nummern von Konten, auf die Sie kein Geld überweisen sollten.
Mercedes GLK auf einem Parkplatz

Diesel-Urteil: Musterklage gegen Mercedes erfolgreich

Der Verbraucherzentrale Bundesverband hatte im Zuge des Diesel-Skandals im Jahr 2021 eine Musterfeststellungsklage gegen die Mercedes-Benz Group AG eingereicht. Das Oberlandesgericht Stuttgart entschied, dass Mercedes Verantwortung für die bewusste Manipulation von Abgaswerten übernehmen muss.
Hausfront mit mehreren Balkonen mit Steckersolarmodulen

Neue Gesetze und Normen für Steckersolar: Was gilt heute, was gilt (noch) nicht?

Für Balkonkraftwerke gelten zahlreiche Vorgaben, die politisch oder technisch definiert sind. Was ist heute erlaubt und was nicht? Verschaffen Sie sich einen Überblick über Änderungen und Vereinfachungen.