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For many, a life without the internet, mobile phones and telephones is no longer conceivable. Online shopping with a laptop or smartphone from the sofa at home is also convenient. But what to do if there are problems?
For many, a life without the internet, mobile phones and telephones is no longer conceivable. Online shopping with a laptop or smartphone from the sofa at home is also convenient. But what to do if there are problems with the service provider? Or if you have a rude awakening after shopping online, for example, because the designer jacket you have ordered does not arrive or the one-time purchase turns out to be a subscription?
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Our experts can advise you on the following topics, for example:
Excessive bills for fixed, mobile or internet contracts
Cancellation /termination of contracts, complaints
Charges from third-party providers on the mobile phone bill
Agreed service is not provided, for example, due to insufficient internet speed or faulty products
Problems when purchasing goods and services on the internet, for example, through subscription traps or fake shops
You describe your case to our advisers and then receive individual legal assistance. In many cases this will help you to assert your rights independently.
In-person advice/telephone consultation/video chat consultation in the Digimobil: EUR 20.00, reduced: EUR 5.00* Email advice (in German): EUR 30.00; click here for details Preparation of an individual letter: plus EUR 10.00
* The Brandenburg Consumer Advice Center offers a reduced rate for people who receive state social benefits such as citizen's allowance, social assistance, basic security, BAföG, housing benefit or similar (with proof).
Legal representation
Our advisers will represent you out of court - including in writing - vis-à-vis the company.
Out-of-court legal representation: EUR 50.00
Foto: Giulia Cappello
Terminating your mobile phone contract & co. cleverly
Are you dissatisfied with your mobile or Internet service provider or have you found a cheaper offer? If yes, then you must terminate your contract.
Third-party providers: how can you protect yourself?
Were you shocked by your last mobile phone bill? Don’t understand how the bill suddenly got so high? Perhaps it’s because of an unsolicited phone scam subscription. Find out here how subscription scams work and what you can do about them.
Betrügerische Inkassoschreiben: Auf diese Konten sollten Sie nichts überweisen
Regelmäßig erhalten Verbraucher:innen betrügerische Inkassoschreiben. Die Verbraucherzentrale Brandenburg veröffentlicht Nummern von Konten, auf die Sie kein Geld überweisen sollten, die sogenannte Schwarzliste.
Der Verbraucherzentrale Bundesverband (vzbv) und die Sparkasse KölnBonn haben sich auf einen Vergleich geeinigt. Dadurch können betroffene Verbraucher:innen unkompliziert pauschale Zahlungen erhalten.
Hintergrund: Die Sparkasse KölnBonn hat in der Vergangenheit einseitig Gebühren erhöht oder neu eingeführt ohne dass die Kund:innen aktiv zugestimmt hätten. Sie lehnte es ab, solche Gebühren zurückzuzahlen. Der vzbv führte deshalb eine Musterklage, eine Art Sammelklage, gegen die Sparkasse.
Der Verbraucherzentrale Bundesverband e.V. (vzbv) hat sich erfolgreich mit der Sparkasse KölnBonn zu einseitig erhöhten Kontoführungsgebühren verglichen. Rund 700 Verbraucher:innen, die sich der Musterfeststellungsklage angeschlossen hatten, erhalten in den nächsten Monaten Vergleichsangebote von der Sparkasse. Die angebotenen pauschalen Beträge liegen je nach Fall entweder bei 60 Euro oder bei 195 Euro.